التهاب

التهاب مکانیسم دفاعی بدن


التهاب بدنی چیست ؟

التهاب مکانیسم دفاعی بدن است. بنابراین التهاب زمانی در بدن ایجاد می شود که محرک های بد وارد بدن شوند. التهاب یک واکنش موضعی است که پس از آسیب بافتی در بدن مانند درد، قرمزی، تورم و گرما برای مبارزه با عوامل بیماری زا رخ می دهد. در واقع التهاب یک مکانیسم حفاظتی است که پس از خراشیدگی، برش، سوزش یا هر نوع آسیب بافتی رخ می دهد و باعث تورم، قرمزی، گرما و خارش در ناحیه آسیب دیده می شود. علل التهاب می تواند میکروبیولوژیکی (باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها) یا شیمیایی (آلرژن ها و غیره) یا فیزیکی (سوختن، گرما، نور یونیزان، نور UV و غیره) باشد. التهاب همچنین می تواند پس از واکنش های خودایمنی رخ دهد. بدن سعی می کند مواد مضر را از بین ببرد و آسیب را از طریق التهاب ترمیم کند.

مکانیسم التهاب

مکانیسم یا روند التهابی این است که ناحیه آسیب دیده از بقیه سلول ها جدا می شود. سپس بافت ها و غدد لنفاوی در ناحیه ملتهب با فیبرینوژن خون بسته می شوند و به این ترتیب آب در این ناحیه جریان نمی یابد. دیواره این ناحیه آسیب دیده گسترش باکتری ها یا محصولات سمی را کند می کند. این عمل گسترش باکتری ها یا محصولات سمی را در منطقه کند می کند. رگ‌های خونی کوچکی که خون را به مویرگ‌های بافت می‌رسانند، گشاد شده و جریان خون به بافت افزایش می‌یابد. سپس نفوذ پذیری مویرگ ها افزایش می یابد، بنابراین آب و پروتئین های خون از مویرگ ها خارج شده و وارد فضای بین سلولی می شوند.

انتهای مسیر مکانیسم التهاب

در مکانیسم التهاب در نهایت، گروه هایی از گلبول های سفید که در سیستم ایمنی نقش دارند (نوتروفیل ها و ماکروفاژها) مویرگ ها را ترک کرده و به فضای بین سلولی می رسند. نوتروفیل ها گروهی از گلبول های سفید هستند که با آزاد کردن پروتئین هایی به نام آنزیم مهاجمان را از بین می برند و ماکروفاژها سلول هایی هستند که مهاجمان را می خورند.

پایان مکانیسم التهاب

پایان مکانیسم التهاب این پاسخ فیزیولوژیکی که به سرعت ایجاد می شود، با مراقبت مناسب به پایان می رسد. از بسته های سرد می توان برای کاهش گرما و التهاب استفاده کرد. همچنین به عنوان یک روش درمانی خانگی می توان التهاب ناشی از سوختگی را با استفاده از سیب زمینی کاهش داد. سیب زمینی خام دارای خواص ضد التهابی است و می تواند التهاب و تاول را کاهش دهد. و به عنوان یک مسکن کمک می کند. این درمان برای سوختگی های جزئی پوست بسیار مفید است.

برخی درمان­های مفید برای رفع مکانیسم التهاب

برای رفع مکانیسم التهاب از ژل آلوئه ورا می توان در سوختگی های درجه یک و دو نیز برای افزایش گردش خون و مهار رشد باکتری ها استفاده کرد. استفاده از عسل و همچنین چای به دلیل خواص ضد التهابی که دارند می تواند مفید باشد. در موارد شدیدتر و گسترده تر، باید با پزشک متخصص مشورت کنید و احتمالا آنتی بیوتیک مصرف کنید. داروهای ضد التهابی شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دسته ای از داروهایی هستند که برای درمان درد، تب و التهاب استفاده می شوند. این دسته دارویی سالانه 5 تا 10 درصد داروهای تجویزی را شامل می شود. این داروها حاوی استروئید نیستند، بنابراین به آنها غیر استروئیدی می گویند.

عواقب سهل‌انگاری

التهاب در واقع تنشی است که به فرد اطلاع می دهد که بخشی از بدن آسیب دیده است. و گاهی اوقات سیستم ایمنی به تنهایی قادر به مقابله با آسیب نیست. اگر التهاب برداشته یا کاهش نیابد، سیستم ایمنی ضعیف شده و عامل التهاب گسترش می یابد. در نتیجه سلول های مجاور نیز آلوده و از بین می روند. حتی ممکن است یک تکه از بافت را از دست بدهید. با ادامه روند آسیب، التهاب و آسیب می تواند از کنترل خارج شود و آسیب های جبران ناپذیر و پایداری بر جای بگذارد. این روند بهبودی طولانی و دشوار خواهد بود. در اثر سوختگی و در دمای بالای 44 درجه، پروتئین ها شکل سه بعدی خود را از دست می دهند و از بین می روند. این عمل باعث آسیب بافتی می شود.

اثرات مستقیم سوختگی

بسیاری از اثرات مستقیم سوختگی عملکرد طبیعی پوست را مختل می کند و این اثرات توانایی پوست برای جلوگیری از هدررفت آب و تنظیم دمای بدن را از بین می برد. در نتیجه پارگی غشای سلولی باعث آزاد شدن پتاسیم در فضای بین سلولی و در عوض جذب آب و سدیم می شود که باعث التهاب قابل توجهی می شود، واکنشی که باعث کم آبی مویرگ ها و ادم می شود. این فرآیند باعث از دست دادن کل خون می شود. در این صورت خون باقی مانده مقدار زیادی پلاسما را از دست می دهد و غلظت خون افزایش می یابد.

عواقب متوقف نشدن مکانیسم التهاب

اولا اگر التهاب متوقف نشود، جریان خون به اندام هایی مانند کلیه ها و دستگاه گوارش کاهش می یابد که می تواند منجر به نارسایی کلیه و زخم معده شود. و ادامه این روند می تواند منجر به افزایش متابولیسم بدن شود که در صورت عدم درمان می تواند سال ها ادامه داشته باشد و منجر به نارسایی قلبی و تضعیف سیستم دفاعی بدن شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *