توزیع آسیب‌های سوختگی در بین گروه‌های سنی

توزیع آسیب‌های سوختگی

توزیع آسیب‌های سوختگی


توزیع آسیب‌های سوختگی در بین گروه‌های سنی

مانند بسیاری از آسیب‌های دیگر، توزیع آسیب‌های سوختگی در بین گروه‌های سنی یکسان نیست، اما این آسیب‌ها در زنان و مردان یکسان و در برخی موارد در زنان بیشتر است. در مطالعه ای که در آفریقای جنوبی انجام شد، 2 درصد از کل گروه سنی 55 سال و بالاتر بودند. همچنین گزارش شده است که تفاوت جنسیتی در اثر گرما در گروه‌های جوان‌تر معنی‌دار نیست، اما در گروه‌های مسن‌تر بیشتر است. این مشکل نشان دهنده نیاز به انجام تحقیقاتی است که بر مشکل تفاوت های جنسیتی در بروز سرطان تمرکز دارد. از سوی دیگر، در بسیاری از کشورها، جمعیت سالمندان در ایران رو به افزایش است. تخمین زده می شود که جمعیت سالمندان در سال 2050 به 10 درصد و در سال 2025 به 7/521 درصد برسد، بنابراین محصولاتی مانند سوختگی در سالمندان یک مشکل بهداشت عمومی در جهان و ایران است که باید جدی گرفته شود.

افزایش آگاهی خانواده و اقدامات حفاظتی

متأسفانه گاهی اوقات سماور و آب جوشان برای کودکان در دسترس است و بسیاری از کودکان خود را با آن می سوزانند. با افزایش آگاهی خانواده و اقدامات حفاظتی آنها، تعداد کودکانی که در خانه با مایعات داغ می سوزند تا حد زیادی کاهش می یابد. پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از بیش از 30 درصد مرگ و میر ناشی از سوختگی است. تنها احتیاط موثر در سوختگی، هدایت فوری سوختگی، اقدامات اولیه و صحیح خانواده ها برای کاهش موثر عوارض جدی تر ناشی از سوختگی کودکان و از همه مهمتر والدین برای جلوگیری از التهاب در ناحیه سوختگی است. اقدامات اولیه صحیح سوختگی کودکان به دلایل مختلفی رخ می دهد و در هر صورت باید اقدامات مناسب برای جلوگیری از مشکلات ثانویه انجام شود.

محافظت از کودکان

اولین قدم برای محافظت از کودکان، شناخت سوختگی‌های رایج در کودکان است، از جمله: سوختگی‌های حرارتی که باعث افزایش دما در پوست و بافت‌های زیرین می‌شوند. و این شامل بخار، آب گرم حمام، یک لیوان آب جوش، غذای داغ، روغن داغ برای پخت و پز و غیره است. علل همچنین قرار گرفتن پوست کودک در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (آفتاب سوختگی، زیرا پوست به خوبی در برابر نور خورشید محافظت نمی شود). یا سوختگی های شیمیایی ناشی از بلعیدن اسیدهای قوی (مانند مواد پاک کننده یا باتری های دکمه ای) یا پاشیدن مواد شیمیایی (مانند سفید کننده) روی پوست یا چشم. سوختگی های ناشی از جریان الکتریکی یا مثلا گاز گرفتن سیم های برق توسط کودکان، سوزش انگشتان یا اشیاء به پریزهای برق و غیره.

انواع سوختگی در کودکان

دانستن انواع سوختگی در کودکان می تواند به انتخاب بهترین اقدامات کمک های اولیه کمک کند. انواع سوختگی در کودکان عبارتند از: سوختگی سطحی (جزئی). خفیف ترین نوع سوختگی محدود به لایه بالایی پوست است. در کودکان این سوختگی ها باعث قرمزی، درد و تورم خفیف می شود. پوست خشک یا خشک نیست. مدت زمان درمان برای این درجه از سوختگی تقریباً 3-6 روز است. لایه شفاف پوست بالای محل سوختگی ممکن است ظرف 1 یا 2 روز ناپدید شود.

سوختگی در جه 2در کودکان

در سوختگی درجه دو (با ضخامت جزئی)، سوختگی شدیدتر است و لایه بالایی پوست و بخشی از لایه زیرین را درگیر می کند. ناحیه سوخته قرمز و خارش دار می شود و ممکن است متورم و دردناک شود. گاهی تب بروز می کند و ناحیه مرطوب و صورتی تا قرمز به نظر می رسد. و بسته به شدت سوختگی، دوره نقاهت می تواند 3 هفته یا بیشتر طول بکشد. سوختگی‌های درجه سه که شدیدترین انواع سوختگی‌ها هستند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بهبود یابند و گاهی اوقات می‌توان آن را با پیوند پوست درمان کرد.

تجویز دارویی در سوختگی کودکان

استفاده از شربت و شیاف استامینوفن یا ترکیبات آنتی هیستامین موثرترین راه برای کاهش درد در موارد مختلف در کودکان و همچنین پس از سوختگی های سطحی با تجویز متخصص است. در این صورت می توانید از پماد زینک اکساید یا ویتامین AD یا وازلین برای کاهش درد ناحیه سوخته استفاده کنید، البته استفاده از این ترکیبات باید با اجازه پزشک و تایید خفیف بودن سوختگی انجام شود و مراقب باشید. . کودکان در خانه. اما بدون شک هیچ کمکی در کاهش درد ناشی از درد در کودکان موثرتر از مراقبت برای جلوگیری از سوختگی و محافظت از کودکان در برابر عوامل خطرناک در داخل یا خارج از کشور نخواهد بود.

بیماران ام اس مستعد سوختگی

بیماران ام اس به دلیل کاهش توانایی های فیزیکی مستعد سوختگی هستند. بیماران ام اس مجبورند تغییرات زیادی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. این بیماران به دلیل آسیب هایی مانند کاهش بینایی، عدم تمرکز، اسپاسم و تشنج عضلانی، خستگی و افسردگی در معرض خطر سوختگی قرار دارنداین افراد ممکن است به دلیل ناتوانی جسمی و نقص حسی و از سوی دیگر به دلیل مشکلات ناشی از بیماری و نیازهای اضافی نتوانند مراقبت و مراقبت لازم را در روند بهبود زخم انجام دهند. درمان بیشتر ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بافت ها و سلول های بدن را خارجی می داند و شروع به تخریب بافت های بدن می کند. و از یک طرف به دلیل اختلال در سیستم ایمنی این افراد.

صرع یک عامل سوختگی در افراد

همچنین در افرادی که از صرع رنج می برند ممکن است بیمار دچار تشنج شود و هوشیاری خود را از دست داده و در نزدیکی منبع حرارتی مانند اجاق گاز برقی یا گازی یا آتشی که روی زمین قرار داده شده است بسوزد. بدون احساس درد سوزش، سنگین می شوند. و اگر کسی در مزدا مریض شود و کمکی دریافت نکند، ممکن است به شدت آسیب ببیند. همچنین 0.5 تا 2 درصد از جمعیت جهان از صرع رنج می برند. خواب آلودگی و عدم تعادل ناشی از مصرف برخی داروها این بیماران را در برابر حوادث آسیب پذیر می کند. سوختگی یکی از خطرات رایجی است که سلامت این بیماران را تهدید می کند. در این بیماران یکی از آسیب هایی که اثرات طولانی مدت و ناتوان کننده ای دارد سوختگی است. گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر موارد سوختگی در بیماران صرعی در خانه اتفاق می افتد و قابل پیشگیری است.

پیشگیری از سوختگی در بیمارن مبتلا به صرع

به همین دلیل لازم است ویژگی های صرع و عوامل موثر بر بروز حملات صرع در بیمارانی که دچار سوختگی ناشی از صرع می شوند، مشخص شود. از سوی دیگر، شناسایی الگوهای سوختگی، علل این سوختگی‌ها و بررسی تفاوت آن‌ها با سوختگی‌ها در افراد عادی می‌تواند در تعیین میزان خطر و بهترین راهکارهای مراقبتی برای این بیماران کمک کند تا آسیب‌ها را به حداقل برسانند. در این صورت افراد مبتلا به صرع باید همیشه احتمال انقباضات بی دلیل و ناگهانی را در نظر داشته باشند و با احتیاط و در حضور دیگران از وسایل برقی یا گازی استفاده کنند. و همیشه احتمال خطر را در نظر بگیرید. اعضای خانواده و همکاران این افراد باید مراقب باشند و از تنها ماندن این بیماران جلوگیری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *