درجات و سطح سوختگی

درجات و سطح سوختگی


درجات و سطح سوختگی

سوختگی ها شامل سه نوع سوختگی درجه یک، درجه دو و درجه سه هستند. درجه سوختگی با آسیب وارده به پوست تعیین می شود. به عنوان مثال سوختگی های درجه یک کم وخیم ترین و سوختگی های درجه سوم جدی ترین هستند. به طور کلی سوختگی انواع مختلفی دارد: سوختگی درجه یک (پوست قرمز بدون تاول)، سوختگی درجه دو (تاول و ضخیم شدن پوست)، سوختگی درجه سه (ضخامت زیاد با پوست سفید و چرمی)؛ ، و سوختگی درجه چهار این نوع سوختگی شامل علائم سوختگی درجه سه است و از پوست تا تاندون ها و استخوان ها گسترش می یابد.

سوختگی درجه 1

سوختگی درجه 1 معمولاً حداقل است و فقط لایه خارجی پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. که شایع ترین نوع التهاب در نظر گرفته می شود، اکثر آفتاب سوختگی ها در این گروه قرار می گیرند. سوختگی درجه 1  کمترین آسیب پوستی را ایجاد می کند. آنها را “درماتیت” نیز می نامند زیرا لایه های بیرونی پوست را تحت تأثیر قرار می دهند.

علائم سوختگی درجه 1

علائم سوختگی درجه 1  شامل قرمزی، التهاب یا تورم خفیف، درد و خشکی، و لایه برداری پوست در حین بهبود است. از آنجایی که این التهاب لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، پس از جدا شدن سلول های پوست، علائم و نشانه ها ناپدید می شوند. سوختگی درجه 1 معمولاً بدون ایجاد اسکار در عرض 7 تا 10 روز بهبود می یابد. اگر در ناحیه وسیعی از پوست بیش از 3 اینچ در صورت یا مفاصل بزرگ از جمله زانوها، مچ پا، پاها، ستون فقرات، شانه ها، آرنج ها و ساعدها التهاب وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. سوختگی درجه 1 معمولاً با مراقبت های خانگی درمان می شود. دوره نقاهت ممکن است کوتاهتر از زمان سوختگی باشد.

روش بهبود سوختگی درجه 1

  • قرار دادن سوختگی در آب سرد
  • استفاده از استامینوفن یا ایبوپروفن
  • استفاده از داروی لیدوکائین به همراه ژل آلوئه ورا روی زخم
  • استفاده از آنتی بیوتیک و گاز شل برای محافظت از ناحیه آسیب دیده

سوختگی درجه 2

سوختگی درجه دو شدیدتر است و لایه بیرونی پوست و لایه بعدی یعنی درم را درگیر می کند. زمان بهبودی آنها طولانی تر و دشوارتر است. این نوع سوختگی باعث ایجاد جای زخم در پوست می شود و بسیار قرمز و دردناک است. برخی از تاول ها باز می شوند و ظاهری مرطوب و مرطوب به سوختگی می دهند. با گذشت زمان، بافت ضخیم، نرم یا سخت ممکن است در زخم ایجاد شود. به دلیل حساسیت این زخم ها، ناحیه مورد نظر باید تمیز نگه داشته شود و به طور مناسب بانداژ شود تا از عفونت جلوگیری شود. به بهبود سریعتر سوختگی کمک می کند.

 مدت زمان درمان سوختگی درجه 2

رخی از سوختگی‌های درجه دو بیش از سه هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند، اما بیشتر آنها در عرض دو تا سه هفته بدون زخم، اما اغلب با تغییر در رنگدانه‌های پوست بهبود می‌یابند. هر چه تاول بدتر باشد، سوختگی بزرگتر است. در برخی موارد شدید، پیوند پوست برای ترمیم آسیب مورد نیاز است. پیوند پوست، پوست سالم را از قسمت دیگری از بدن گرفته و به ناحیه پوست سوخته منتقل می کند.

درمان سوختگی های جزئی از نوع درجه دو به صورت زیر است

  1. پوست را 15 دقیقه یا بیشتر در آب سرد قرار دهید.
  2. استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن.
  3. استفاده از از کرم آنتی بیوتیک برای درمان تاول­ها.

با این حال، اگر سوختگی ناحیه بزرگی مانند صورت، دست ها، باسن، کشاله ران و پاها را شامل می شود، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

درجات و سطح سوختگی2

 

درجات و سطح سوختگی

درجات و سطح سوختگی

سوختگی درجه 3

سوختگی درجه سه یکی از جدی ترین انواع سوختگی است. که هر دو لایه پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند بافت های دیگر مانند غدد عرق را نیز تحت تاثیر قرار دهد. سوختگی های درجه سه معمولا نیاز به مراقبت از پوست و جراحی دارند. جدا از سوختگی های درجه چهار، سوختگی های درجه سه جدی ترین هستند. آنها بیشترین آسیب را ایجاد می کنند و در هر لایه از پوست پخش می شوند. برخلاف این تصور غلط، سوختگی درجه سه دردناک­تر نیست. اما در این نوع سوختگی، آسیب آنقدر زیاد است که ممکن است دردی به دلیل آسیب عصبی وجود نداشته باشد. سوختگی های درجه سوم بدون جراحی، با زخم های شدید و گوشت اضافی بهبود می یابند.

مدت زمان در مان زخم­های حاصل از سوختگی درجه 3

زمان خاصی برای درمان این زخم ها وجود ندارد. سوختگی های شدید نیز می تواند عوارض کشنده ای ایجاد کند. به طور معمول، بدن برای محافظت از خود در برابر آسیب، عفونت یا سایر تهدیدات، یک پاسخ التهابی نشان می دهد. اما در برخی موارد، مانند سوختگی شدید، بدن بیش از حد واکنش نشان می دهد و پاسخ التهابی می تواند باعث آسیب بیشتر شود. به طور کلی، شوک باعث آسیب می شود زیرا پاسخ التهابی شدید باعث کمبود اکسیژن در بافت ها و اندام ها می شود. بسیاری از اندام‌های بدن مانند ریه‌ها، قلب و مغز ممکن است در اثر آسیب شوک بسوزند.

نگرانی اصلی در سوختگی درجه 3

عفونت یکی دیگر از نگرانی های اصلی سوختگی درجه سه است. آسیب شدید پوستی بدن را در معرض عوامل بیماری زا قرار می دهد. سوختگی همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، به این معنی که بدن کمتر قادر به مبارزه با عفونت ها است. به طور خاص، عفونت‌های ذات‌الریه و سپسیس از عوارض شایع و بالقوه کشنده هستند.

کزاز یکی دیگر از عوارض بالقوه سوختگی

کزاز یکی دیگر از عوارض بالقوه سوختگی در تمام سطوح است. مانند سپسیس، کزاز نیز بیماری ناشی از باکتری است. این سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به مشکلات انقباض عضلانی می شود. به عنوان یک قاعده کلی، همه افراد خانواده شما باید هر 10 سال یک بار چکاپ کزاز را انجام دهند تا از این نوع عفونت جلوگیری شود. سوختگی های شدید با خطر هیپوترمی و نیز هیپوولمی همراه است. دمای پایین خطرناک هیپوترمی را تعریف می کند. اگرچه ممکن است این یک مشکل سوختگی غیرمنتظره به نظر برسد، اما در واقع ناشی از از دست دادن بیش از حد گرمای بدن در اثر آسیب است. هیپوولمی یا حجم کم خون زمانی اتفاق می افتد که بدن شما خون زیادی را به دلیل سوختگی از دست می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *