زخم های سوختگی

زخم های سوختگی


احتیاط در زخم­های سوختگی

قبل از دست زدن به زخم در صورت امکان ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید تا از ورود میکروب های جدید به زخم جلوگیری شود. در صورتی که خونریزی زخم واضح نبوده و عمیق نیست، ابتدا می توان از آب تمیز و جاری استفاده کرد. این کار تعداد میکروب های زخم را کاهش می دهد و احتمال عفونت را کاهش می دهد. پوست اطراف زخم را می توان با آب و صابون تمیز کرد. باید مراقب بود که صابون روی زخم نخورد، مگر اینکه زخم ناشی از گزش پستانداران (مانند سگ) باشد، در این صورت زخم باید به مدت ده دقیقه با آب و صابون کاملا شسته شود. در صورت زخم های معمولی اگر صابون کمی به داخل زخم نفوذ کند مشکل خاصی ایجاد نمی شود و با آب شسته می شود.

موارد احتیاط در زخم­های عمیق

اگر زخم عمیق باشد (بافت چربی پوست قابل مشاهده است) یا زخم خونریزی زیادی داشته باشد، نمی توان آن را شست. برای درمان سوختگی با خنک کردن محل سوختگی به مدت 30 دقیقه می توانید تا حد امکان از درد و التهاب سوختگی جلوگیری کنید. اگر سوختگی ناشی از مواد شیمیایی است، محل سوختگی را با آب فراوان یا سرم ضدعفونی کننده بشویید. برای درمان، می توانید با آب و صابون بشویید تا بافت مرده از بین برود. اگر سوختگی شما نوع دیگری دارد، باید ظرف 2 روز بررسی شود. زیرا برای این نوع سوختگی شواهد کمی از بسته شدن زخم وجود دارد. بهترین کار برای سوختگی درجه یک این است که آنها را نپوشانید، زیرا این کار می تواند زمان بهبودی را طولانی کند.

اولین و مهمترین اقدام در درمان زخم های سطحی

اولین و مهمترین اقدام در درمان زخم های سطحی ناشی از اتفاقات روزمره، تمیز کردن محل زخم است. با توجه به اینکه تماس با یک ماده شیمیایی قلیایی، اسیدها، حتی با ابزارهای تیز و برنده، سوختگی و … باعث ایجاد زخم می شود، باید محل زخم را بر اساس علت ضدعفونی کنید. از آنجایی که تقریباً یکی از رایج ترین مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم سوختگی های حرارتی مانند سوختگی با آب جوش، بخار داغ، اتو یا حتی پاشیدن غذا به سر و صورت است که باعث ایجاد جای زخم می شود. برای بررسی پیشرفت درمان و بروز عفونت موضعی، تعویض بانداژ هر روز و مشاهده زخم و پوست بدون سوزش مهم است.

جلوگیری از هیپوترمی و کاهش تماس با باکتری ها

برای جلوگیری از هیپوترمی و کاهش تماس با باکتری ها در طول مراقبت از زخم، پانسمان به یک یا دو بار در روز محدود می شود از غوطه ور شدن کل بدن در آب برای تمیز کردن زخم خودداری کنید زیرا خطر عفونت افزایش می یابد. پانسمان به قرار دادن پوشش محافظ روی زخم گفته می شود، مهم ترین پیش نیاز آن استریل بودن باند است.

احتیاط در زخم‌های سوختگی

هدف از پانسمان زخم

هدف از پانسمان زخم، تسهیل بهبود زخم، جلوگیری از عفونت، جلوگیری از خونریزی، کمک به روند بهبود زخم، عایق حرارتی، حفظ رطوبت زخم است. و حفاظت زخم یک آسیب مکانیکی است. در بانداژ باز پس از شستن زخم و استفاده از داروی مناسب روی آن پوشانده نمی شود. در محل آسیب به مقدار کم استفاده می شود و در کلینیک ها و مراکز درمانی استفاده می شود. در بانداژ بسته پس از اقدامات لازم با گاز استریل یا مواد مشابه آن را می پوشانند. پانسمان های جدید شامل آلژینات، هیدروکلوئید، فوم، هیدروژل و فیلم شفاف است. که هر کدام دارای ویژگی های خاصی از یک لباس مطلوب در نظر گرفته می شود.

تجهیزات پانسمان

تجهیزات پانسمان شامل: گاز یا پانسمان استریل: گاز مخصوص در اندازه های مختلف. پدها: پنبه و گاز یا دیگر لایه های پارچه ای که قادر به جذب ترشحات هستند.

  • باند و چسب: برای ثابت کردن لباس استفاده می شود. بانداژ، قیچی، مواد ضدعفونی کننده و پاک کننده مانند سرم و بتادین و نحوه پانسمان زخم. هنگام مواجهه با هر زخم پوستی، اولین قدم این است که خونریزی را متوقف کنید. این مورد در مقاله “چگونه خونریزی واژینال را متوقف کنیم” به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. پس از خونریزی باید زخم را پوشاند تا از ورود میکروب به داخل زخم جلوگیری شود و بیمار برای درمان خاص به پزشک ارجاع داده شود.
  • گاز استریل: زخم با گاز نخی تمیز بسته می شود. پارچه طرح دار خاصی که برای پانسمان زخم استفاده می شود گاز نامیده می شود. این پارچه ها با نخ پنبه ساخته می شوند و بافت آن بسیار نرم است و ظاهری نرم و بادوام به آن می بخشد. شکل نامنظم آن باعث مرطوب شدن زخم می شود به طوری که ترشحات را جذب نمی کند و به پوست اطراف زخم اجازه تنفس و تعریق می دهد. این پارچه ها چندین بار تا می شوند تا در صورت تا زدن به حدود 10 سانتی متر برسند. هر چه زخم بزرگتر باشد، گاز بیشتری باید روی زخم زده شود. سپس با گاز ثابت می شود. اگر زخم کوچک باشد می توان قسمتی از گاز را با چسب مخصوص روی پوست ثابت کرد. وقتی زخم بزرگ است یا خونریزی می کند، با کمک باند، محل را با گاز می پوشانیم.

مراحل پانسمان زخم

بانداژ نواری از پارچه است که از گاز ساخته شده است. قرار دادن گازها با نوار را باند می گویند. می توانید از باند نخی یا باند کشی برای بانداژ استفاده کنید. بانداژ باید محکم بسته شود تا فشار ملایمی به گاز وارد شود. بانداژ نباید محکم بسته شود زیرا می تواند به عروق و اعصاب پا فشار بیاورد و به آنها آسیب برساند. . در این حالت باند باید باز و بازتر بسته شود. پس از اتمام بانداژ، بیمار باید برای درمان نهایی نزد پزشک برده شود. پانسمان باید استریل یا بسیار تمیز باشد. پانسمان باید جاذب باشد، زیرا اگر عرق پوست تبخیر نشود، پوست اطراف زخم مرطوب می ماند و محیطی مناسب برای رشد باکتری ایجاد می شود که از بهبود زخم جلوگیری می کند یا به تاخیر می اندازد.

 موارد احتیاط بعد از پانسمان

قبل از پوشیدن لباس، دست ها را کاملا با آب و صابون بشویید و خشک کنید. هنگام پوشیدن لباس از صحبت کردن، عطسه کردن و سرفه کردن خودداری کنید. هنگام تمیز کردن زخم، تمیز کردن و ضد عفونی کردن باید با حرکات دایره‌ای از مرکز به سمت اطراف زخم انجام شود. هرگز زخم را در محل حادثه نشویید، زیرا خطر عفونت را افزایش می دهد و خونریزی را تشدید می کند. قبل از بسته شدن زخم باید خونریزی کاملاً کنترل شود. پس از گذاشتن گاز یا پد استریل روی زخم، اگر خونریزی از آن تراوش کرد، هرگز آن را بردارید، بلکه گاز دیگری روی آن بگذارید، زیرا دوباره خونریزی می کند.

خونریزی در پانسمان

اگر پانسمان دوم خونریزی کرد، هر دو پانسمان را به طور کامل بردارید و با فشار دادن به ناحیه خونریزی، پانسمان جدید را جایگزین کنید. پانسمان باید کل زخم را بپوشاند. پانسمان را مستقیماً روی زخم قرار دهید. هرگز از لبه زخم استفاده نکنید.

عوامل موفقیت آمیز درمان زخم

استحمام بعد از سوختگی

یکی از عوامل موفقیت آمیز درمان زخم، تعیین علت زخم است که پس از مشخص شدن علت دقیق زخم می توان روش های درمانی را بر این اساس انتخاب کرد. علاوه بر شناسایی علت اصلی زخم، انتخاب پانسمان مناسب نیز بسیار مهم است. بهترین پمادهای سوختگی مانند کالاندولا، تتراسایکلین و آلفا را می توان برای درمان اثرات سوختگی روی پوست استفاده کرد. در کنار این پمادها می توانید از داروهای طبیعی ضد سوختگی مانند عسل و آلوئه ورا نیز استفاده کنید. برای اینکه بهترین پماد سوختگی را بشناسیم باید تعریف روشنی از کاربرد داشته باشیم و بدانیم از پماد سوختگی چه می خواهیم. بهترین معیارها عبارتند از کاهش درد، کاهش احساس سوزش، از بین بردن جای زخم تیره و سوزش، کاهش عفونت. و برای سوختگی های عمیق و گسترده باید از درمان های دارویی مانند پمادهای تجویزی استفاده کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *