اقدامات اولیه برای کمک به فرد دچار سوختگی

فرد دچار سوختگی

فرد دچار سوختگی


اقدامات اولیه برای کمک به فرد دچار سوختگی

باید دانست که اقدامات اولیه برای کمک به فردی که دچار سوختگی شده است بسیار به این بستگی دارد که عامل سوختگی از کدام نوع است.  مثلاً برای فردی که دچار سوختگی با آتش شده ضمن حفظ آرامش و خونسردی و بدون هدر دادن وقت اقدامات زیر را سریعاً باید به کار برد. اول اینکه مصدوم را از منبع حادثه دور کنید. با این کار شما با دور کردن فرد مصدوم از منبع گرما از سوختن بیشتر بدن فرد جلوگیری می‌کنید. سعی کنید که طعمه دود نشوید و مصدوم را با رعایت احتیاط سریعاً از محل خارج کنید و به فضای آزاد و هوای تمیز برسانید. سپس آتش و فرایند سوختگی را به یکی از طرق زیر متوقف کنید. به‌وسیله پارچه یا یک وسیله سعی کنید که آتش را خاموش‌کنید یا اینکه به‌وسیله آب معمولی و تمیز این کار را انجام دهید.

در صورت نداشتن امکانات لازم است

در صورت اینکه هیچ‌کدام از این موارد در اختیار شما نبود برای اقدامات اولیه برای کمک به فرد دچار سوختگی می‌توانید با خواباندن و غلطاندن مصدوم روی زمین حتی‌الامکان روی خاک نباشد آتش را خاموش‌کنید. از دویدن فردی که دچار سوختگی شده جلوگیری کنید. زیرا این حرکت باعث می‌شود که آتش شعله‌ورتر شود. در صورت روبرو شدن با فردی که دچار سوختگی با آتش شده است حتماً مجاری تنفسی را چک کنید و اگر فرد نفس نمی‌کشد و مسیر تنفسی فرد مصدوم شده است حتماً سعی کنید که با استفاده از تنفس دهان‌به‌دهان مشکل تنفسی فرد را حل کنید.

خارج کردن لباس­ها و زیور آلات به منظور اقدامات اولیه برای کمک به فرد دچار سوختگی

به منظور اقدامات اولیه برای کمک به فرد دچار سوختگی، درصورتی‌که لباس­های مصدوم به پوست بدن نچسبیده باشد آن‌ها را خارج کنید. همچنین زیورآلات مانند انگشتر ساعت و جواهرات و کمربند مصدوم را بازکنید. و محل سوختگی را فوراً به مدت چند دقیقه زیرآب سرد و تمیز گرفته تا دمای پوست و درد آن کاهش پیدا کند. مراقب باشید که حین کمک به مصدوم تاول‌های ایجادشده پاره نشوند. همچنین از به کار بردن هرگونه درمان‌های سنتی و رایج مثل استفاده از سیب‌زمینی، خمیردندان و مواد ناشناخته توسط اطرافیان همچنین از استفاده از پمادهای مختلف بر روی زخم خودداری کنید.

نبایدهای اقدامات اولیه برای کمک به فرد سوخته

هرگز از یخ و یا آب یخ‌زده برای خنک کردن زخم بیمار استفاده نکنید. دقت کنید که بخشی از لباس و یا چیزهایی که به پوست ناحیه سوخته شده چسبیده است را جدا نکنید اگر امکان آن برای شما وجود دارد لباس را قیچی کنید و مابقی موارد را فاکتور بگیرید و از روی پوست برندارید؛ زیرا امکان آسیب شدیدتر به پوست و بدن بیمار وجود دارد بعد از شستشوی محل سوختگی با آب و صابون با استفاده از پارچه یا ملحفه تمیز محل سوختگی را بپوشانید و مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارجاع دهید.

رساندن مصدوم به مراکز درمانی

توجه کنید که قبل از رساندن مصدوم به مراکز درمانی حتی‌الامکان از خوراندن غذا و مایعات به فردی که دچار سوختگی شده جلوگیری کنید. سعی کنید که بدن بیمار را گرم نگاه‌دارید؛ اما مراقب باشید که پتو و یا وسیله‌ای که از آن برای گرم کردن بدن بیمار استفاده می‌کنید به ناحیه سوختگی برخورد نکند. اگر صورت یا چشم فرد سوخته است به‌جای اینکه دراز بکشد بهتر این است که بنشیند زیرا این کار باعث کاهش تورم خواهد شد.

اقدامات اولیه برای کمک به فرد دارای سوختگی ناشی از مواد شیمیایی

اگر عامل سوختگی ناشی از مواد شیمیایی باشد به منظور اقدامات اولیه برای کمک به فرد ، بهترین کار این است که کلیه لباس‌های مصدوم را خارج کنید. اگر مواد شیمیایی به‌صورت پودر می‌باشند باید آن‌ها را از روی بدن بیمار پاک‌کنید و محل ضایعه را با مقدار زیادی آب حداقل به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه شستشو دهید. از خنثی کردن مواد شیمیایی مثل مواد اسیدی با مواد قلیایی و برعکس خودداری کنید زیرا این کار باعث ایجاد فعالیت شیمیایی شده و همچنین حرارت بالایی ایجاد می‌کند که موجب تشدید سوختگی می‌گردد. اگر متوجه شدید که چشم مصدوم با مواد شیمیایی آسیب‌دیده است فوراً چشم‌ها را با آب فراوان و تمیز و ترجیحاً سرم فیزیولوژی به مدت نیم الی یک ساعت شستشو دهید.

اقدامات اولیه برای کمک به فرد دارای سوختگی برق و نیروی الکتریسیته

ولی اگر عامل سوختگی برق و نیروی الکتریسیته باشد اولین و مهم‌ترین اقدامات اولیه برای کمک به فرد، قطع کردن جریان برق است. سپس با یک وسیله عایق باید مصدوم را از منبع جریان برق دور کنید. هرگز قبل از انجام این دو کار به فرد مصدوم دست نزنید زیرا خطر برق‌گرفتگی فرد نجات دهنده نیز وجود دارد.

اقدامات پزشکی اولیه برای کمک به فرد دچار برق گرفتگی

برای اقدامات اولیه در سوختگی‌هایی که با برق اتفاق افتاده است باید توجه خاصی به وضعیت قلبی و تنفس بیمار داشته باشید در صورت وقفه قلبی یا تنفسی بلافاصله تنفس دهان به دهان و ماساژ قلبی را آغاز کنید و در حین عملیات اقدام به انتقال وی به یک مرکز درمانی نمایید. همچنین توجه کنید که در فردی که دچار برق‌گرفتگی شده است احتمال آسیب دیدن مهره‌های گردنی و متعاقباً فلج اندام‌ها وجود دارد پس تلاش کنید هیچ‌گونه حرکتی به سر وگردن فرد مصدوم ندهید. توجه کنید که محل ورود و خروج جریان برق را با مقدار زیادی آب سرد بشویید و با کاهش درجه حرارت از سوختگی بیشتر بدن جلوگیری کنید.

 اقدامات لازم در صورت برخورد با سوختگی ناشی از مایعات داغ

اقدامات لازم در صورت برخورد با سوختگی ناشی از مایعات داغ مانند قیر این است که فوراً روی محل سوختگی آب سرد بریزید و از جدا کردن قیر از روی پوست به شدت خودداری کنید. برای جدا کردن قیر از روی پوست باید از پارافین، کره، وازلین یا روغن بچه استفاده نمایید. استفاده از این مواد بدون اینکه به سایر بخش‌های بدن بیمار آسیب‌زده شود به تدریج موجب انحلال و پاک شدن آن می‌شود. آرام کردن بیمار نیز یکی از موارد ضروری هست که در حین کمک و اقدامات اولیه برای بیمار باید انجام داد. بعد از انجام اقدامات اولیه باید سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید و فرد را به مرکز درمانی برسانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *