آمار ۲۰۰ هزار نفری سوختگی نیازمند درمان

سوختگی نیازمند درمان

سوختگی نیازمند درمان


آمار ۲۰۰ هزار نفری سوختگی نیازمند درمان

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت، سالانه ۲۰۰ هزار نفر در کشور به درمان سوختگی نیاز دارند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمدجواد فاطمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال نیاز به درمان سوختگی دارند، اظهار کرد: در طول سال یک عددی بین ۲۸ -۳۰ هزار نفر به دلیل سوختگی شدید در سراسر کشور در بیمارستان‌های سوختگی بستری می‌شوند. علاوه بر آن چیزی حدود ۶ یا ۷ برابر این تعداد در طول سال با درجه سوختگی متوسط و پایین سرپایی با مراجعه به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های معمولی درمان می­شوند. وی بابیان اینکه مردم توجه کنند که اگر دچار سوختگی شوند تا آخر عمر گرفتار این موضوع خواهند بود، افزود: با توجه به شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی، خطرات سوختگی در این فصل افزایش پیدا می‌کند.

آمار سوختگی در کشور ۸ برابر حد جهانی است

دکتر فاطمی با اعلام این مطلب که تعداد سوختگی در کشور ۸ برابر حد جهانی است، اظهار کرد: ایران جزء کشورهای است که سوختگی در آن بسیار شایعه بوده و این شایع بودن سوختگی به دلیل عدم استانداردسازی، عدم آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه است. وی با ابراز تأسف از اینکه در کشور ما بچه‌ها بیشتر می‌سوزند، عنوان کرد: در پیشگیری از سوختگی باید قانون‌گذاری شود تا استانداردسازی انجام گیرد و استانداردسازی به این معنی که خانه، مدرسه، محل کار، ماشین و … باید ایمن باشند تا خطرات آتش‌سوزی وجود نداشته باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: اگر استانداردها را رعایت کنیم خطر سوختگی بسیار کاهش پیدا می‌کند و مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از سوختگی، استانداردسازی است زیرا شیعه‌ترین علت سوختگی که سبب بستری افراد در بیمارستان‌ها می‌شود، استاندارد نبودن سیستم‌های گازسوز است که در این زمینه تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی مقصر هستند.

هزینه میلیارد تومانی برای درمان سوختگی در ایران

معاون مركز تحقیقات سوختگی ایران: بیان کرده است که سالانه 3600 میلیارد تومان برای درمان سوختگی در ایران هزینه می شود. به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سیامك فرخ فرقانی امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری هفتمین كنگره كشوری سوختگی ایران اظهار كرد: به طور میانگین در مرحله حاد درمان بیمار سوخته 20 میلیون هزینه دارد كه حدود پنج برابر این میزان (100 میلیون تومان) صرف هزینه‌های درمان مراحل مزمن سوختگی می‌شود. وی با بیان اینكه سوختگی شانزدهمین عامل معلولیت در كشوراست، افزود: سالانه بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار نفر مرگ‌ومیر سوختگی در كشور داریم؛ چراكه كه بیشتر سوختگی‌ها بالای 80 درصد هستند و با این درصد سوختگی بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی

به گزارش خبرنگار مهر ، محمدجواد فاطمی روز یکشنبه در نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) که در سالن آمفی تئاتر بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد، اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای سوختگی است. بسیار شایع هستند، بنابراین شیوع سوختگی در کشورهای ما بیشتر است.

وی با بیان اینکه بین 180 تا 200 هزار نفر دچار سوختگی شدید هستند، گفت: 22 تا 28 هزار نفر در بیمارستان بستری هستند و 2 هزار نفر نیز فوت می کنند. فاطمی با عنوان این مقاله از عمده مشکلات مربوط به پیشگیری، مراقبت و توانبخشی مصدومان سوختگی صحبت می‌کند، ادامه داد: سوختگی قابل پیشگیری است و درمان آن به نفع نظام سلامت و مردم خواهد بود.

آمار تعداد مراکز سوختگی کشور

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به وجود ۳۵ مرکز سوختگی در کشور که شامل بخش و بیمارستان است، افزود: متأسفانه تخت‌های سوختگی خیلی کم است به طوری که ۵۰ درصد تخت‌های مورد نیازمان را داریم. وی همچنین به واحد فوق تخصصی سوختگی یا همان ICU برای سوختگی های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: تنها یک سوم واحد سوختگی مورد نیاز در این بخش را داریم.

فاطمی با عنوان این مطلب که همواره باید ۵۰ درصد تخت‌های سوختگی اشغال باشد، ادامه داد: باید ۵۰ درصد باقی مانده برای حوادث احتمالی خالی باشد اما متأسفانه بیمارستان مطهری به عنوان یک مرکز سوختگی همواره تخت‌های آن صد درصد اشغال است.

کمبود پانسمان‌های جدید و جایگزین‌های پوست

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته در ادامه به وضعیت درمان سوختگی در کشور اشاره کرد و گفت: ما با کمبود پانسمان‌های جدید و جایگزین‌های پوست مواجه هستیم و علت آن هزینه بالا و نداشتن تکنولوژی لازم است. وی با اذعان به اینکه اکثر بیمه ها شامل خدمات پانسمان‌ نمی­شوند، افزود: به همین دلیلاست که ما از درمان‌های سنتی و قدیمی برای سوختگی استفاده می‌کنیم و این باعث افزایش میزان مرگ‌ومیر بیش­تر از حد معمول باشد.

آمار جهانی سوختگی

  • در هند، سالانه بیش از 1.000.000 نفر به طور متوسط یا شدید می‌سوزند.
  • تقریباً هر سال 173000 کودک بنگلادشی به طور متوسط یا شدید می‌سوزند.
  • در بنگلادش، کلمبیا، مصر و پاکستان، 17٪ از کودکان دچار سوختگی دارای ناتوانی موقتی و 18٪ دارای معلولیت دائمی هستند.
  • سوختگی دومین آسیب شایع در روستای نپال است که 5٪ از معلولیت‌ها را تشکیل می‌دهد.
  • در سال 2008، بیش از 410 000 مورد سوختگی در ایالات متحده آمریكا رخ داده است كه تقریباً 40000 مورد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.
  • 44 درصد از کل پذیرش‌ها در مراکز سوختگی ناشی از آتش‌سوزی یا سوختگی شعله است.
  • 33 درصد از کل پذیرش‌های مرکز سوختگی ناشی از جراحت‌های ناشی از آب جوش و بخار آب است.
  • تماس مستقیم با یک منبع گرم 9 درصد از موارد پذیرش مرکز سوختگی را تشکیل می‌دهد.
  • سوختگی‌های الکتریکی چهار درصد از موارد پذیرش در مرکز سوختگی را تشکیل می‌دهد.
  • سوختگی‌های شیمیایی سه درصد از کل پذیرش‌های مرکز سوختگی را تشکیل می‌دهند.
  • هفت درصد باقی‌مانده از پذیرش در مراکز سوختگی توسط منابع متفرقه دیگری ایجاد می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *